Kostnadsfritt besök där vi ger råd samt sprider idéer om hur just ert projekt ska bli så bra så möjligt.
Vid en dränering så börjas uppdraget med en förfrågan till oss och en besiktning av objektet som ska dräneras.
Vid besiktning försöker vi förutspå det som behöver utföras. Ofta behöver det demonteras trappor, altaner, flyttas träd eller riva konstruktioner som måste räknas in i kostnaden. Objektet mäts in och vi går igenom med kund vad som önskas få utfört. Därefter kan man fastställa ett grundpris.
Det går däremot inte i alla lägen ge ett helt exakt pris för man kan inte se vad som finns under mark innan huset är uppschaktat. Det kan vara berg eller stora stenar som måste tas bort. Det förekommer att gamla oljetankar och annat skrot ligger i marken som måste demonteras och forslas bort.
Anbud sänd till kunden.
Här finns pris för arbetet som detaljerat preciserats upp med vad som ingår i anbudet. Arbetskostnad, maskinkostnader, sophantering och materialkostnader preciserats upp. ROT-avdrag går lätt att räkna fram. Försäkringar och garantier. Tiden det tar att utföra uppdraget. Äta priser för grävmaskin med förare, elektriker, snickare, rörmokare mm som kan förekomma vid extra arbeten eller extrabeställningar. Färdiguträknade olika förslag som kan förekomma vid dräneringar. Ex: pumpgrop, infiltration, Dubbel isolering 200mm, Extra massor från eller till objektet mm.
Om n bestämer er för att anlita oss träffas vi för att gå igenom anbudet så det inte finns några oklarheter. Vi signerar varsitt exemplar av kontraktet och bestämmer en tidsperiod då uppdraget ska utföras.
1 vecka innan byggstart hörs vi och dubbelkontrollerar att allt är ok att starta upp bygget.
Vi etablerar maskiner och påbörjar med att rensa tomten samt river bort det vi kommit överens om i anbudet.
Grunden schaktas fram ner till sulan på fastigheten.
Om det behövs blästras utförs det. Minst 50% ska vara upplukrat på grunden.
Skador lagas i grunden och sprickor tätas om det finns några.
Fall lägges i schaktbotten, ca 10cm under sulan (här kan förekomma olika anläggnings djup beroende på material i marken och om huset står på berg. Hålkärl gjuts och tätskiktas.
Matrial beställs och levereras.
Dräneringsklossar läggs på markduk och spolbrunnar monteras på dräneringsröret. Ett spolrör brukar klara 2 st 90 graders vinklar.
Grundens väggar kläs in med 100 mm Pordränskivor. Hela konstruktionen kläs in med markduk som delats upp med duk under klossen samt ett glidskikt mitt på och slutligen en toppkappa.
Vi har valt att använda oss av sytemet Pordrän. Vi är fuktcertifierade av Pordrän.
En topplist monteras med spikplugg och tätskikt ovan Pordränisoleringen.
sandfångsbrunnar grävs ner 80 cm under sulans höjd på lämplig plats. På en av brunnarna ansluts dräneringslangen och till den andra brunnen ansluts husets dagvatten.
Dagvattenledningar anläggs under mark med fall och ansluts till den andra sanfångsbrunnen.
Dräneringbrunnen ansluts oftast via en pump till infiltration eller med självfall till spillvattnet på huset. Dagvatten brunnen ansluts oftast med självfall till infiltrationen. Vissa hus har kommunalt dagvatten som då kan anslutas efter kommunens godkännande, ofta får man ett abonnemang att betala för man nyttjar kommunens dagvattensystem.
Om det behövs anläggs Infiltration/Dagvattenkassetter så kläs dom in med markduk. Rördragning med dagvatten ansluts samt dränering ansluts via pumpslang eller med självfall till dagvattenmagasinet. Om möjligt anläggs ett breddavlopp till dagvattenmagasinet.
Grunden återfylls med befintliga massor och här sorteras fina massor försiktigt ner mot den nya konstruktionen och större sten försöker man få ner i utkanten av schaktet.
Tomten jämnas av grovt med fall från alla väggar.
Skräp och överblivna massor forslas bort. Sista justeringarna ovan mark utförs, lövrensar med telskoprör sågas in. Brunnar och inspektions rör sågas in i rätt höjder.
Vi brukar rekommendera att tomten ska sätta sig naturligt i minst 6 månader innan finplanering och återställning påbörjas.
Vi går igenom med kund hur vi utfört arbetet och att kunden är nöjd.
Efter uppdraget lämnas egenkontroll och dokumentation av utfört arbete. Uppdraget faktureras med rotavdraget.
Steg två brukr var efter 6 månader eller längre att vi finplanerar. Här har man chans att ändra tomten till det bättre eller bara återställa den som tidigare. Påbörjas denna återställning innan 6 månader har man även här rätt till ROT-avdrag.